Odpowiednie opony samochodowe – sezonowe czy całoroczne?

Każdy posiadacz samochodu wie jak ważny dla bezpieczeństwa podróży jest wybór odpowiednich opon. Mimo to, że w Polsce zimy rzadko bywają zimne i z opadami śniegu, użytkowanie opon letnich cały rok nie jest rozsądnym rozwiązaniem. W sezonie jesienno – zimowym, kiedy jezdnie robią się śliskie należy rozważyć wymianę opon letnich na zimowe, ewentualnie można zakupić opony wielosezonowe. Jest to niewątpliwie rozwiązanie bardzo wygodne, ponieważ nie trzeba zmieniać opon dwa razy do roku. Spora część właścicieli samochodów zastanawia się jaka jest różnica między oponami wielosezonowymi a letnimi, a przede wszystkim, czy są one w stanie zagwarantować właściwą przyczepność w czasie dużych mrozów i oblodzonych ulic? Dla kogo opony wielosezonowe będą dobrym rozwiązaniem? Czy kupno jednego zestawu opon wielosezonowych jest korzystniejszy od tych sezonowych?

Opony całoroczne czy sezonowe – różnice 

Zadaniem opon jest zapewnienia dobrej przyczepności, a tym samym bezpieczeństwa na drodze. Aby tak się stało, powinny być one właściwie dopasowane do warunków atmosferycznych. Inaczej zbudowane są opony przeznaczone do jazdy w wysokich temperaturach, a inaczej takie, których używa się w mroźne, śnieżne dni. Opony wielosezonowe są inaczej mówiąc kompromisem. Opony wielosezonowe powinny sobie poradzić w każdych warunkach. Na rynku dostać można trzy typy bieżników stosowanych zarówno w odmianach wielosezonowych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe.

bieżnik w oponie
Na rynku dostać można trzy typy bieżników stosowanych zarówno w odmianach wielosezonowych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe.

Rzeźby w oponach wielosezonowych posiadają cechy zimowe i letnie. Można powiedzieć, że taki bieżnik ma dwie strony – letnią i zimową. Opony całoroczne różnią się od tych sezonowych również mieszanką, jaka została wykorzystana do produkcji gumy. Jest ona przystosowana zarówno do jazdy w ujemnych, jak i wysokich temperaturach. Warto również wspomnieć, że opony wielosezonowe najlepiej się sprawdzą w przypadku samochodów jeżdżących przede wszystkim w mieście i na krótkich trasach. Samochody, które każdego roku pokonują ponad 15 000 km powinny mieć opony sezonowe.

Jakie są minusy i zalety opon całorocznych?

Opony całoroczne są mniej kłopotliwe w użytkowaniu od opon sezonowych. Nie ma potrzeby wymieniać ich dwa razy w roku, a jedynie raz na jakiś czas zdjąć je, aby zamienić miejscem. Bez wątpienia, nie musimy martwić się przechowywaniem dodatkowego kompletu opon.

przechowywanie opon sezonowych
Konieczność wymiany opon to co roku dla wielu kierowców zaskoczenie, a grafik warsztatów pęka w szwach. No cóż, czas szybko leci 🙂

Przy oponach wielosezonowych nie trzeba się martwić, że pojawią się przedwczesne mrozy, co w przypadku opon letnich może nie być bezpieczne. Na pewno opony wielosezonowe pozwolą również na oszczędności, ale trzeba być świadomym tego, że mają one pewne wady. Na rynku są dostępne modele, które dobrze radzą sobie w niskich temperaturach, inne z kolei w warunkach letnich. Dlatego konieczne będzie pójście na kompromis. Opony wielosezonowe w czasie niskich temperatur mają parametry podobne do opon zimowych średniej półki, jednak nieco gorzej poradzą sobie latem na suchej powierzchni od dobrych opon letnich. Opony wielosezonowe są właściwie oponami zimowymi.

wąskie opony
Wąskie opony zimą? Warto sprawdzić zalecenia producenta – być może na sezon zimowy zaleca on stosowanie szerokich opon. Zdania w tej kwestii są podzielone.

Kiedy zdecydować się na opony sezonowe a kiedy całoroczne?

Kupno opon jest ważnym wyborem, przed którym wcześniej czy później stanie każdy kierowca. Należy dokładnie go przeanalizować, aby podróż samochodem była wygodna i bezpieczna. Jeżeli posiadamy jakiekolwiek wątpliwości, można pójść się do specjalistycznego sklepu i skonsultować się specjalistą. Tego rodzaju sklepy można spotkać prawie w każdym dużym mieście takim jak Warszawa, Wrocław, Poznań (opony w Poznaniu) czy Łódź. Zazwyczaj zakłada się, że opony wielosezonowe są odpowiednim wyborem dla osób, które jeżdżą głównie po mieście do 15 tysięcy kilometrów każdego roku.